Redakce Inzerce Spřátelené weby Řádková inzerce Archív Dnes je pondělí, 16. prosince 2024
logo

Zimními pneumatikami chráníte vozidlo, život svůj i ostatních! Zimní pneumatiky v zimě, letní jen v létě!

Zimními pneumatikami chráníte vozidlo, život svůj i ostatních! Zimní pneumatiky v zimě, letní jen v létě!
Foto: Vítězslav Hospes
 
Publikováno: 17.10.2018 v 8:00
Rubrika: Zpravodajství

Nutnost používat zimní pneumatiky se začíná velmi pomalu dostávat i do české legislativy. Až do minulého roku bylo možné jezdit celoročně na pneumatikách s minimální hloubkou dezénu hlavních obvodových drážek 1,6 mm. Rozhodnutí o použití zimní pneumatiky bylo jen na řidiči.

NOVELOU VYHLÁŠKY Č. 30/2001 SB., která provádí pravidla provozu na pozemních komunikacích, musí mít všichni řidiči v době od 1. listopadu do 31. března alespoň na úsecích vyznačených dopravní značkou „zimní výbava“ (značka C15a a C15b) zimní pneumatiky. 

Vozidla do 3,5 tuny musí mít zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm na všech kolech, vozidla nad 3,5 tuny zimní pneumatiky nebo pneumatiky M+S s minimální hloubkou dezénu 6 mm na všech hnaných kolech.

Použití zimních pneumatik může být nahrazeno použitím sněhových řetězů. Tak se zabývá zimními pneumatikami naše legislativa.

Zimní pneumatiky mají v zimních podmínkách podstatně kratší brzdnou dráhu. Za zhoršených podmínek to na silnici prostě více klouže. To ví každý řidič.

Ne každý řidič si už uvědomuje, že letní pneumatika provozovaná v zimním období s klesající teplotou tuhne a tvrdý povrch pneumatik nejenže hůře přilne k povrchu vozovky, ale také více klouže. To je jeden z hlavních důvodů proč v zimě používat jen zimní pneumatiky.

Kritická hranice pro použití zimních pneumatik je 7 °C, kdy se výkon letních pneumatik výrazně zhoršuje. Pokud teplota klesne pod 7 °C, je nejvyšší čas k přezutí zimních pneumatik.

Směs zimní pneumatiky na bázi siliky se lépe přizpůsobuje nízkým teplotám. Zimní pneumatika má kromě jiné směsi i jiné drážkování. Běhoun zimní pneumatiky se skládá z jednotlivých dezénových bloků, které jsou bohatě protkány lamelami. 

Při odvalování se lamely pohybují a vytlačují sníh nebo sněhovou břečku z drážek mezi dezénovými bloky. Rovněž lépe odvádějí vodu, čímž dochází ke snížení možnosti vzniku aquaplaningu.

Mnohem častěji jsou silnice mokré s podílem sněhové břečky. Na takovém povrchu, ani nová letní pneumatika s hlubokým dezénem neobstojí, zejména díky její nižší přilnavosti a zvýšené tuhosti vlivem nízkých teplot.

Ještě větší rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou nastane v průběhu náledí. Pokud je na vozovce sníh, břečka nebo led, plný počet drážek a dostatečná výška profilu zimní pneumatiky pozitivně přispívají k zajištění dostatečného přenosu hnací a brzdné síly. 

Pokud hloubka dezénu zimní pneumatiky klesne pod hranici 4 mm, výrazně se snižuje stabilita vozidla, přenos hnacích a brzdných sil, odolnost pneumatiky vůči vzniku aquaplaningu a prodlužuje se brzdná dráha.

Tím nejdůležitějším aspektem pro použití zimních pneumatik je tak především bezpečnostní hledisko. V zimě jako takové je jen díky změně povětrnostních podmínek riziko vzniku dopravní nehody 6x vyšší než v létě.

Autor článku: por. Mgr. Vendulka Marečková, tisková mluvčí P ČR
Poslední komentáře
Počet příspěvků: 0 | Buďte první!

Zatím žádný komentář.

Nepřehlédněte...
Koronavirus nás nepoložil a jedeme dál!
Řádková inzerce
Nemovitosti (1 inzerátů)
Zaměstnání (1 inzerátů)
  
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM