Během několika málo dnů došlo na Kutnohorsku k řadě závažných dopravních nehod, které si vyžádaly těžká zranění i daň nejvyšší – lidský život. Policisté každoročně evidují nárůst počtu nehod na silnicích. Statistiky jsou varující!
Ve sledovaném období od 1. 1. do 31. 5. došlo v roce 2014 k 164 dopravních nehodám, které si vyžádaly jeden lidský život, 7 těžkých a 39 lehkých zranění, v roce 2015 už 222 nehod (6 těžkých a 42 lehkých zranění) a v letošním roce už policisté evidují od 1. 1. do 31. 5. celkem 227 dopravních nehod, při nichž vyhasly dva lidské životy, 11 osob bylo zraněno těžce a 58 vyvázlo s lehkým zraněním. Jaké jsou nejčastější příčiny nehod, které vozovky v regionu jsou nejkritičtější a jaká jsou doporučení motoristům před dovolenými, či jak postupovat v případě případných kolizí na silnicích jsme se zeptali npor. Patrika Krause, DiS., vedoucího dopravního inspektorátu Policie ČR Kutná Hora:
Jaké jsou nejčastější příčiny dopravních nehod?
Nejčastější příčinou nehod na Kutnohorsku v období od 1. 1. 2016 do 31. 5. 2016 byl způsob jízdy - 90 případů, rychlost - 65 případů a ve 40 případech nehoda nebyla zapříčiněna řidičem.
Které úseky v našem regionu považujete za nejkritičtější?
Za nejkritičtější úseky v našem regionu považujeme komunikace krajského významu, jako jsou silnice I. tříd a to silnice č. I/02, silnice č. I/38, silnice č. I/17 a dále silnice č. II/126, silnice č. II/327, silnice č. II/125 a II/335. Dále to jsou místa, kde často dochází k dopravním nehodám - města Kutná Hora a Čáslav, kde je velký objem osobní a nákladní dopravy.
Dá se statisticky vyhodnotit, zda častěji havarují muži či ženy?
Od 1. 1. do 31. 5. mělo účast na DN celkem 781 osob, z toho bylo 413 mužů a 200 žen. Z celkového počtu 781 osob bylo 266 řidičů (193 mužů a 69 žen), z toho 147 z nich bylo podezřelých ze spáchání DN. Hovoříme ale o věcech šetřených jako DN dle § 47 zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích (nikoliv věci šetřené jako přestupek v dopravě např. "euroformulář").
Blíží se čas dovolených, co byste doporučili motoristům před cestou?
Obecně - chovat se ohleduplně, ukázněně, aby svým jednáním neohrožovali život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní atd., dále řídit se pravidly provozu na pozemních komunikacích, pokyny policisty atd.
Obvykle před jízdou zkontrolovat vozidlo, zda je v řádném technickém stavu, v žádném případě neužívat před jízdou alkohol, nebo jiné návykové látky. Pokud cestují na delší vzdálenost, tak nepodceňovat únavu, být odpočinutý atd.
Když už dojde k nějaké menší kolizi, dopravní nehodě, střetu s jiným vozidlem na cestách, co je nezbytné udělat?
Když už dojde k dopravní nehodě, tak by měli účastníci DN mimo jiné určitě zastavit vozidlo, označit místo DN, učinit opatření, aby nebyla ohrožena bezpečnost silničního provozu. Vyžadují-li to okolnosti, jsou oprávněni zastavovat vozidla.
Dále, pokud jde o případy stanovené v zákoně o provozu na pozemních komunikacích (zákon č. 361/2000 Sb.), jsou povinni oznámit nehodu policii. Došlo-li ke zranění osob, poskytnout první pomoc a přivolat záchrannou službu. Účastníci jsou dále povinni prokázat si na požádání navzájem svou totožnost a sdělit údaje o vozidlech.
Pokud dojde k případu, kdy není povinnost nehodu oznámit policii, tak sepsat společně záznam o dopravní nehodě např. "euroformulář" a tento předat pojistiteli.
Děkuji za rozhovor.
Zatím žádný komentář.